رستوران
- کلیه اماکن عرضه غذا باید دسترسی مستقیم و نزدیکی به آشپزخانه داشته باشند .به غیر از اماکنی که دارای سرویس غذایی کوچکتر باشند که در آن صورت می توان آنها را از آبدارخانه سرویس دهی نمود
- کلیه اماکن عرضه نوشیدنی به سرویس و پشتیبانی نیاز دارند که می تواند از فضا های انبار یا آشپزخانه تامین شود
- اغلب اماکن عرضه غذا باید یک محل صرف نوشیدنی در مجاورت خود داشته باشند یا اینکه از یک سالن کوچک برخوردار باشند
- رستوران و محلهای بزرگتر صرف نوشیدنی باید به صورتی طراحی شوند که از اوقات کاهش تعداد مشتری بتوان بخشی از آن را بسته نگه داشت
- رستوران و محل های نوشیدنی باید دارای نمای خارجی بوده و دسترسی مستقیم به بیرون داشته باشد
- به منظور جلو گیری از انتقال بوی غذا و سرو صدا آشپزخانه به سالن رستوران می باید یک فضای فیلتر مانند ایجاد کرد
- در نزدیکی سالن رستوران سرویس بهداشتی زنانه و مردان باید به صورت اختصاصی تامین شود .(هر 100نفر 2 توالت و 3 دست شویی)
- سلسله مراتب ورود : سرسرای ورود برای احساس جو رستوران در هنگام ورود به رستوران
- میزبان : یک مکان برای استقرار میزبان ؛ در کنار ورودی رستوران تعبیه نمائید 18
- کانون توجه : صندلی ها را به صورتی قرار دهید تا یا به نقاط داخلی (مانند ویترین غذا ، فواره ها ) یا به یک نقطه در خارج از سالن غذا خوری و یا به سمت سن و محوطه نمایش متوجه باشند
- فضاهای نشیمن : از پارتیشن ها ؛ جدا کننده ها و اختلاف سطح (بیش از 2 یا 3 پله نباشد) بصورتی استفاده نمائید که فضاهای دوستانه و تقریباً خصوصی ایجاد کنند.
- چیدمان صندلی ها در مقابل میزها : صندلی ها را از بخش های عبمری ، خدمات رسانی ، بوفه و پذیرایی مجزا نمائید . هر یک از میزها باید از سایر میزها جدا و فضای خاص و خصوصی برای خود داشته باشد
- آشپزی و پخت و پز نمایشی : بر اساس ایده طبخ غذا ، فضایی برای آماده سازس غذا ، مانند کباب پز و یا سبک ژاپنی در نظر بگیرید
- محل عرضه نوشیدنی : عرضه نوشیدنی را از طریق سالن مخصوص صرف نوشیدنی ، یا یک پیشخوان که مخصوص رستوران های عرضه غذاهای ویژه طراحی گشته و یا از پیشخوان خدماتی آشپزانه در نظر گیرید